ART SANCTUARY - Station 14; 'The Enchanted Garden' - ART AND NATURE-NATURE AND ART-IN DIALOGUE

ART INSPIRED BY AND/OR IN DIALOGUE WITH NATURE - INSPIREE PAR LA NATURE ET/OU EN DIALOGUE AVEC ELLE - KUNST GEÏNSPIREERD DOOR EN/OF IN DIALOOG MET DE NATUUR
- Encounters, Exchanges, and Creative Collaborations -
ADDRESS: Rue du Tilleul 22, Jodoigne, B-1370 Belgium - Teleph. +32 (0) 10 81 06 14 - GSM: +32 (0) 474.285.130 GSM(2) +32 (0) 493.628.540
Friday 18:00 - 21:00 - Saturday and Sunday 13:00 - 20:00 - WELCOME TO THE NEW SEASON - BIENVENUE - WELKOM 2017!


Wednesday, 29 February 2012

Art Sanctuary Welcomes Back: Romeo Sr. Vangoethemd

From a heap of old scrap metal....
like a bird Phoenix....
with power and strength
grace and beauty;
New creations appear;

 Graag wil ik het stroeve van metaal doorbreken met sierlijke beelden.
Het harde en koude van ijzer moet verdwijnen door zijn latere roestige kleur.
Door verschillende recyclage materialen (ook metaal) een andere bestemming te geven kom ik ook tot een ander beeld.
Beeldend kunstenaar Roland Rens(+) zei: " Uw creativiteit mag je door niets laten beperken".
Dit zal ik nooit meer vergeten.



Monday, 27 February 2012

Art Sanctuary Welcomes back Giséle De Rop

Sculpteur, peintre, 
mais aussi poète...
L'art est poésie


I am very, very happy to announce the return of this wonderful artist - and poet -  to 
'The Enchanted Garden' - 2012! 




Gisèle De Rop vit et travaille à Jodoigne en Brabant Wallon depuis bientôt 20 ans.

Elle a crée une galerie personnelle chez elle où elle expose en permanence ses sculptures.

Gisèle De Rop a fait ses études d’art à l’académie de Woluwe St Pierre à Bruxelles où elle a appris le travail du bois, puis de la pierre.

Aujourd’hui, ses matériaux d’élection sont le bronze et l’argile qu’elle associe souvent dans un mariage harmonieux.

Ses thématiques sont personnelles et inspirés de la mythologie, des légendes, des contes, pour créer un bestiaire à visage humain, complicité entre la bête et l’homme.

Ici tout est métamorphose, le réel n’est plus ce qu’il était et pourtant il se reconstruit pièce après pièces comme l’image d’un puzzle secret.
Une histoire est née, celle des désirs enfouis qui n’avaient point encore de commencement.

L’artiste nous fait rentrer dans le monde de l’effroi, mais aussi dans celui de la solidarité, de l’étonnement et de la sensation née des songes.

Après tout, pourquoi les monstres ne nous souriraient-ils pas.

Sommes nous si loin de notre enfance quand les lutins nous visitaient ?

C’est peut-être la question ultime que Gisèle De Rop nous pose avec un petit clin d’œil.



Giséle De Rop at Nobel


Friday, 24 February 2012

Art Sanctuary Welcomes Céline Verlant

La Danse magique
 comes to 'The Enchanted Garden' !

Céline Verlant
Choreographer - Actor - Stage Coach
 and Associate in Art History
will be appearing in The Enchanted Garden with

"Fées Paillettes"
Céline Verlant & Corine Deben 


Deux "fées paillettes",
tout à la fois "arbre-feuille" et "insecte en fleur",
déambulent gracieusement où le vent les mènent
virevoltent délicatement oú les sons les portent...
...Et vous emmènent et vous emportent
au pays des mille-feulles de paillettes et de fleurs!

Chorégraphe - Comédienne - Coach scénique
Agrégée en Histoire de l'Art 
Céline performs at The Magritte Museum:  muséemagrittemuseum
(All rights reserved; Céline Van Hulle - Verlant)


Céline in the News: 
(Click on image to read)


Wednesday, 22 February 2012

Art Sanctuary Welcomes Yvette Elbaum

'Medium Jack(ie) of All Trades'
It's a bit difficult for me to introduce this artist; because I relate to what she does and says in so many ways; 
I am very excited about what she will bring!


  " À cinq ans, ayant déposé un livre sur l’herbe du jardin, je vis se dessiner dans le ciel, au fur et à mesure que le vent tournait les pages, les images illustrant le texte. Puis il a plu ! Oubliant de rentrer le livre, j’ai récupéré sa métamorphose, de la pâte à papier gris nuage ! C’est à ce moment là que je compris deux choses : d’une part, que l’image est un instrument magique extrêmement fragile qui contient et préserve l’histoire de l’humanité obligeant sa modification ; de l’autre, que l’artiste, qu’il soit plasticien, écrivain, musicien ou tout autre est l’outil dévoué inéluctablement à cette cause remarquable. J’ai donc tenté depuis ce fameux jour d’être de ceux-là, choisissant selon l’inspiration qui s’imposait le médium idoine à la bonne exécution ; baptisée  " touche à tout de génie " par le galeriste Fred Landzenberg, me convient très bien."       
    
 yvette elbaum 

 'Le rouge gorge et VOILE'

 'Mer'

'Waves'

And surprice-surprice: I know the beautiful sculpture/installation which will arrive - and where -
(it's not in any of the above photos) 

And I urge you to visit!

Friday, 17 February 2012

Art Sanctuary Welcomes Catho Hensmans

A living line
- and more
from 
Comme un Week-End à la Mer


Ma démarche:
Le fil; on a tous un fil caché, accroché à notre cerveau, qui nous fait avancer, reculer parfois, stagner de temps en
temps.
Fil rouge, fil de pêche, fil à linge, fil d’Arianne
Fil conducteur, fil des jours, des idées, à retordre, à plomb
Sans fil-est…..
En sérigraphie, en dessin, en carte à gratter, en gravure et en objets détournés,
Toute technique indispensable pour ne pas se défiler...






Thursday, 16 February 2012

Art Sanctuary Welcomes Back: Roland Menten

Roland Menten was exhibiting in Art Sanctuary last year - and 
I am very happy to announce: 
The Snail man is back!


Somewhere, sort of in the middle of Europe - in the middle of Belgium - in the middle of a little neighbourhood - there is a sort of rather normal looking house... well, with the exception of this giant stone sitting right in front of it...with this giant snail on top of it.....oh, and this little strange face looking up at you from one of the stones of the stairs leading to the entrance....you suddenly stumble, just a little....
Besides that, it looks and appears rather normal - 
Well, there is also a face appearing from one of the bushes, but...you pass it rather easily -
and then ....
And then, if you are lucky, you will learn that this is the furthest from a 'normal house' you can get...
Because - below this normal-looking house there is a whole other world!
This is the World of 'The Slow Ones'....
Now - There is someone else who (also) inhabits this world; 
He is the Guardian and the Creator of 'The Slow Ones'.
And this someone hasn't let anyone, not even his dear wife, enter for many, many years!
The Slow Ones don't really know what to make of this Guardian/Creator - 
because HE is the furthest from Slow you can get.....
Like a whirlwind he comes and goes!
But his wife knows...
And so - she tells him new stories...
And the Slow Ones listen....



'Daredevil' 


- This 'Dance Theme' of yours! - Look what happens - I'm falling!


'Dancing in the Summer Breeze' :)



"Een slak?
Wie haalt het in zijn hoofd om een heel oeuvre op te bouwen rond een slak. Dat slijmerige vieze beest dat wij liefst uit onze tuinen en bloemperken bannen.
Maar misschien is het juist dat; wat de kunstenaar Roland Menten in haar zo boeit. Dat ze niet geliefd is. Dat ze zwak is en vervolgd wordt. En dat ze zich daar niets van aan trekt, dat ze zich niet laat opjagen en zich bij bedreigingen terug trekt. En haar deur sluit. Niet wil meedoen aan de stress en de haastigheid Zich opsluit in wijsheid?
Geeft Roland Menten daarom de slak een ereplaats? Wellicht wel! Maar er is veel meer dan dat. In die bescheidenheid vindt Roland Menten de grootsheid van haar bestaan. Van,, ons”bestaan! Een hele reeks levenswijsheden spiegelt hij ons voor.
Relativeringsvermogen, de zin van de omgekeerde wereld, de dwaasheid van de haast, het gelukzalige van de traagheid. Zó houdt de kunstenaar Menten ons een spiegel voor, waarin wij onszelf gadeslaan in onze dwaze alledaagsheid.
Hij choqueert nooit, in tegendeel. Hij gebruikt de kracht van de glimlach. Hij suggereert heel subtiel. Hij beeldt niet domweg uit, hij vermomt het listig en varieert op tientallen wijzen.
Dat maakt hem tot een ,,grote meneer” in de hedendaagse kunst.
Bij de werken van Roland Menten geven de titels een meerwaarde. Zijn werken zijn het leven zelf."

Jan Latinne 12/02/09


Presentation made in full liberty by Tone Aanderaa 
Who used to paint a lot of snails at a certain point in time:)

Art Sanctuary Welcomes Paolo Iori

'The Search for Balance and Harmony'

(Photo: Elodie Duquenne)

"...au départ se trouve
un intérêt pour la terre qui est l'élément de base d'un étude

personnelle sur les formes en trois dimensions et de ma recherche de
couleurs.
Ensuite est venue l'envie d'y associer d'autres matières : le
bois,le verre,le fer.
Le moteur de mes créations est l'analyse, la
recherche d'équilibre et d'harmonie
des formes qui transforment le
concept original d'une structure et permettent d'acquérir
de nouvelles
dimensions..."



"Ombre"

 "Boules des couleurs"

 "Dans le coeur"

"Les signes de la terre"


Art Sanctuary Welcomes Back Anne Hesvik

'A true ornament is not a decoration, but expresses the untouched soul of something.'


"Ornamentet er et bilde av tingens vesen.
Det uttrykker det essensielle og har kastet alt uvesentlig bort.
Man kan kalle det en forenkling av virkeligheten.
Når alt overflødig er fjernet og kun det uunnværlige er latt tilbake, da oppstår ornamentet.
Et virkelig ornament er ikke en dekorasjon, men uttrykker en tings uberørte sjel.
Selv om ornamenter ikke er en nøyaktig avbildning, inneholder det en sannhet som overgår virkeligheten."
Yanagi Soetsu
(Japansk filosof)




"The ornament is an image of the essence of something.
It expresses the essential and has thrown away all that is insignificant.
You can call it a simplification of reality.
When the excess is removed and only the essential is left behind, thereof rises the ornament.
A true ornament is not a decoration, but expresses the untouched soul of something.
Although the ornamentation is not an accurate depiction, it contains a truth that transcends reality."
Yanagi Soetsu
(Japanese philosopher)

"L'ornementation n'est pas une représentation exacte, il contient une vérité qui transcende la réalité."
Yanagi Soetsu
(Philosophe japonais)




Art Sanctuary Welcomes Jean-Michel Uyttersprot

La représentation de silhouettes, de lieux effacés  par le temps.
Le passage en chambre noire 

Ensuite, vint le travail du graveur.
La plaque de cuivre,
L'aquatinte,
L'acide et le burin.
Le papier,
les encres,
et la presse.




The representation of figures, places obliterated by time.
The passage in the darkroom

Then came the engraver.
The copper plate,
The aquatint,
The acid and the chisel.
The paper,
inks,
and the press.




"sen­si­bilité , 
de très beaux travaux qui donnent du sens à tous les moments qui échappent à l’homme, 
juste un instant le moins explicite je dirais quasi sub­li­minal , mais c’est celui-​​là.… le plus important!"
 jean Mathot

COMME UN WEEKEND-À-LA-MER


Wednesday, 15 February 2012

Art Sanctuary Welcomes Guy Deltour


Magic in a Philosopher's Stone
I know of a big and beautiful forest, and in this forest there is a castle, and in the castle there lives a man. This man is the king of all the lands as far as the eye can see.
At the edge of this beautiful forest, there lives another man. This man is not a king, and he doesn't live in a castle, and and he certainly doesn't rule over any lands. But all of the forest echoes his presence - Spring and Summer, Autumn and Winter – it is him you will hear; As the hardest stone is molded and shaped, the chisel is singing, as the philosopher's stone is springing to life.


Ce sculpteur de pierre bleue est en symbiose avec la nature au milieu de laquelle il vit et crée son œuvre.
Guy Deltour dégrossit ce minéral jurassique des carrières environnantes avec la ferveur organique d'un troglodyte.
Et les achève avec la finesse d'un philosophe de l'art du 21 ème siècle.
Les livres qui l'instruisent et les machines qui l'aident à réaliser ses créations sont aussi source d'inspiration et thèmes principaux de ses sculptures.
Un artiste dans l'âme et les tripes, dont le dernier mot est loin d'être dit.

David De Graef






Detail



Tuesday, 14 February 2012

Art Sanctuary Welcomes: Emmanuelle Van Noppen

Les racines tutélaires


'It is the trace of my passage. It is a hymn to life.'




Depuis ma plus tendre enfance, la nature a été mon refuge, mon observatoire, bref, mon élément naturel.
La structure cachée de la nature et les formes dont elle s’enveloppe ont toujours exercé sur moi une attraction magnétique.
Ma carrière, commencée dans le dessin animé aux studios BELVISION, s’est poursuivie et terminée dans l’illustration scientifique au Musée Royal de l’Afrique Centrale, Tervuren (Belgique). Rendue à la liberté, je peux enfin donner libre cours à ma créativité artistique.
Les techniques employées sont mixtes. Les peintures et les sculptures-modelage représentent en général des scènes de douceur sauvage, des attitudes d’animaux aux aguets, en migration, ou encore les pauses somnolentes de certains d’entre eux.
C’est une re-création, qui s’élabore dans mon espace intérieur et invite le spectateur à extérioriser ses émotions. C’est un rapport d’âme à âme. L’œuvre touche à l’essence de l’être, c’est alors que le but est atteint.
C’est la trace de mon passage. C’est un hymne à la vie. 


Since my childhood, nature has been my refuge, my observatory, in short, my natural element.
The hidden structure of nature and the forms which it wraps have always exerted a magnetic pull on me.
My career started in the cartoon studios Belvision, continued and completed in scientific illustration at the Royal Museum for Central Africa, Tervuren (Belgium). Restored to liberty, I can finally unleash my artistic creativity.
The techniques used are mixed. The paintings and sculptures generally represent scenes of wild sweetness, attitudes of animals on the alert, migrating, or sleepy breaks for some of them.


This is a re-creation, which is elaborated in my inner space and invites the viewer to externalize their emotions. This is a report from soul to soul. When the work touches the essence of being, that is when the goal is reached.


Monday, 13 February 2012

Arts Sanctuary Welcomes: Gaelle Colonius

Art Sanctuary welcomes: 
 A real - very sofisticated - 'Bag Lady' :)


"L'imagination est le commencement de la création. Imaginez ce que vous désirez, 
désirez ce que vous imaginez et vous finirez par créer ce que vous désirez."
 J'aime le cuir, son odeur, sa texture, sa manière de changer au fil du temps.
Mes créations sont le reflets des mes désires de simplicité et de durabilité.





"Imagination is the beginning of creation.
Imagine what you want, want what you imagine, and you will eventually create what you want.
 
I love the smell of leather, the texture, and how it changes over time.
My creations are the highlights of my desire for simplicity and durability."


Thursday, 9 February 2012

Welcome: Les Liseuses Fabuleuses!

This is definitely something very different :)
And I will never be able to find the right picture to present them...because they are ALL about WORDS!
 - So, read below!


Les Liseuses Fabuleuses is a literary voice club revolving around Anne-Marie Segers, Wim Goossens, Kim Verthé, Isabel Voets and Carla Rosseels. The initiative was started in 2011, and was inspired by the Viennese and Parisian literary salons, as well as the film La Lectrice, about a woman who earns a living reading to people in their homes.
Les Liseuses Fabuleuses will read in all word-friendly places: offices, on promenades along the Belgian coast, in libraries, museums, cafes, on CD/DVD, in the poetry taxi. They offer packages around motley themes such as love, coffe and eternal youth, but will gladly compile new packages.
Literature is the stuff of everyday life, like eating bread and brushing teeth, which is why Les Liseuses and ist voices opt for accessible and flowing poems. All Liseuses are professionally involved with words. New at Les Liseuses are the poetry installation rentals.
So far, Les Liseuses Fabuleuses have read in Antwerp, Brussels, Gent, Ostend, Bruges, Holland, Madrid, Barcelona… But also for Flemish TV programmes such as Man Bijt Hond, on TV channel Vitaya and in supermarkets. Les Liseuses have worked and still work with, amongst others, literary organizers Behoud De Begeerte, Passa Porta International Literature Brussels, Stichting Lezen, Creatief Schrijven, Antwerpen Averechts, Fundacion Carlos de Amberes.


Stemmen. Ronde, warme, zachte stemmen. Wapperende stemmen. En dan woorden. Blote, onvervalste, mooie woorden. Gedichten die je naar adem doen happen. Verhalen die blijven plakken in je hoofd. Dat is het speelterrein van Les Liseuses Fabuleuses, een literaire stemmenclub, geïnspireerd door de romantische salons in Wenen en Parijs, en door de film La lectrice.
En wat is dan wel de bedoeling? Uw bibliotheek, museum, tuinfeest, bedrijfsevenement of festival versieren met themalezingen, al dan niet met live-muziek. Kant-en-klare lezingen of maatwerk – aan u de keuze. Misschien gaat u voor de Poëzietaxi of voor een poëzie-installatie – alles kan.
Food for the soul – voor minder doen we het niet. Taalplezier van de bovenste plank.


Ils arrivent Juin 29 - soirée d'ouverture
They arrive June 29th - Opening

Welcome: Isabelle Schnock


A gymnast making clay dance

Isabelle is a trained gymnast, and an autodidact sculptor; finding her inspiration in dance, acrobatics, and wherever movement is found!
Her latest passion is 'raku' – the Japanese technique – which means 'joy, spantaneity, and good fortune in the random'... For her a creative process where defects, risks, and at times shocks, are researched, in her 'attempt to express the history of the elements of earth, fire, and water, and what can be the beauty of life's unpredictability.'




Sa formation de prof de gym transpire dans son travail : transmettre une émotion par le mouvement des corps féminins. Autodidacte, elle puise son inspiration dans la danse, le cirque, la nature ou simplement … la vie. 
La cuisson "Raku" est sa dernière passion : c’est un procédé créatif permettant des formes abstraites et pures où les défauts, les chocs et les risques sont recherchés, pour exprimer l’histoire de la terre, du feu et de l’eau, ainsi que la beauté et l'imprévisibilité de la vie.
D’ailleurs, le mot Raku en japonais signifie : joie, spontanéité et bonheur dans le hasard…